De M zit in de maand, daar hebben wij Marketing-maand van gemaakt. In samenwerking met het marketingbureau Many Tastes, misschien ook wel bekend van de inspirerende marketingtalk tijdens de vorige editie van InCoDa, kun je iedere week van deze maand een interessante blog lezen voor jouw onderneming. Zij delen concrete tips, tricks en handige info met jou!
Pure emotie
Marketing is één en al emotie. Heel veel merken werken met modellen waarmee zij het resultaat willen laten zien van hun producten. Bijvoorbeeld de gezellige familie van de Jumbo. Het laten zien van het resultaat van je product door middel van bijvoorbeeld een gelukkige familie of blije kinderen ontbreekt bij veel lokale ondernemers. Zij laten eerder zien welke producten zij verkopen en voor welke prijs. Maar juist als lokale ondernemer moet je niet mee gaan in de prijsconcurrentie aangezien je dit niet wint van de grote online aanbieders. Als je in de stad rondloopt lijkt het bijna het hele jaar door uitverkoop. Is het nodig om als kleine ondernemer daar aan mee te doen? Nee. Alleen als je het imago wilt creëren dat je een discounter bent. Dan leg je de nadruk op de prijs, dat jullie de goedkoopste zijn. Dat kan een keuze zijn. Prijs speelt een dominante rol in je propositie óf niet. Hier moet je een keuze tussen maken. Veel lokale ondernemers willen niet alleen maar stunten met prijzen dus voor hen geldt, richt je op de emotie van shoppers. De grootste valkuil is dus dat veel ondernemers alleen maar gericht zijn op product, wat je verkoopt, maar niet waarom (emotie) ik het bij jou moet kopen.
Golden Circle
Focussen op die waarom-vraag doe je door middel van de Golden Circle van Simon Sinek. Die bestaat uit drie stappen: De why, de how en de what. De why, de how en de what.
De ‘why’ is het belangrijkste en helpt je te focussen op de emotie; een blij gezin, een vrolijke baby, een genietende George Clooney…
De ‘how’ vertelt de klant hoe je die emotie bereikt: door levering aan huis van de supermarkt (heb jij een blij gezin), door extra mooie stofjes (heeft je baby een comfortabel gevoel) en door de duurzame bonen van Nespresso (geniet jij net zoals George).
De ‘what’ is wat je uiteindelijk afrekent: de krat met boodschappen, de reiswieg en de Nespressocupjes.
En daarmee is de Golden Circle rond.
Bron: Retailtrends.nl en Eurib.net
Hulp nodig bij het invullen van de Golden Circle? Many Tastes helpt je er graag bij. Stuur je vraag naar info@manytastes.nl en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Hoi! Wij zijn Elin van Beem, projectmanager, en Fiorienne Westenberg, oprichtster van het marketingbureau Many Tastes. Dit is een retail marketingbureau speciaal in het leven geroepen voor de lokale retailer en horeca. Van bakkers tot wijnbar en van slager tot chocolatier. Inmiddels hebben we meer dan 100 ondernemers mogen helpen om hun ambacht, dienst of product zo aantrekkelijk mogelijk in de markt te zetten.